Monday, December 21, 2015

Anugerah Terindah

Alhamdulillah..😊


 Tanggal 16 April 2015, lahirnya seorang mujahid.. Khalifah Allah Muhammad Harraz Zukhri bin Zul Hasanain.😍
Ok. Buntu. Kelu. Xtau dah nak taip apa.. Hehe..


Sunday, February 16, 2014

tAHUN AKHIR

Alhamdulillah..
pejam celik.. pejam celik..
da pun masuk semester 7..
tahun akhir..
huaaaaa... best3!.. excited..
gembira.. sedih pn ada..

praktikum terakhir nur kali ini adalah di salah sebuah sekolah di Chendering, 
Kuala Terengganu...

Sekolah di dalam kampung yg sangat nyaman dan tenang,..
yg menariknya.. semua praktikum-mate nur asal dr Kedah..
memg sedap la nk bsembang... gna bahasa sndiri je..
hehe..

#sekadar ingin mengupdate.. lama sangat2 da xbukak ni haa... 

Tuesday, October 16, 2012

BAGAIMANA NAK JIMAtKAN MINYAK KENDERAAN??

Assalamualaikum..

Hari ni nur nk share mcm mna nk jimatkn minyak knderaan..

khas buat pemilik2 knderaan..
haa...

jom baca,,, >>>


1) Jangan Berhenti Secara Tiba-Tiba

Jangan berhenti secara tiba-tiba 
sebab tenaga yang digunakan untuk memberhentikan kereta secara tiba-tiba
 lagi lebih banyak berbanding kalau kita berhenti secara perlahan2 dan tenang. 

klau smpai dekat tarffic light 2, 
rilex je..
 bila da bertukar kuning,  
perlahankan kenderaan 
smbil melepaskan minyak pelan2.. 
sebelum tekan brek.
nak wat pa kalut2 kn.. hihi.. 
ni x.. 
nmpk lampu kuning jer pecut..
last2 xsempat..
pas tu..
brek mngejut.. haha
(err.. mcm biasa wt je/) hihi


 2) Elakkan menaikkan kelajuan dengan terlalu perlahan.

Kajian menunjukkan penggunaan minyak 
lebih tinggi apabila mencapai kelajuan 50 batu/jam dalam masa 30 saat 
berbanding 15 saat.
 Mungkin ada antara kita berfikir 
menggunakan gear rendah akan menjimatkan minyak,
 btul jgk 2.. 
tp bla ia da capai had kelajuan pada gear tersebut, 
penggunaan minyak akan bertambah.





3) Tutup Tingkap dan Gunakan Pendingin Hawa (Air-Con).

haa.. ni yang nur slalu buat..
igtkan bila da tutup ekon bleh jimat minyak
ternyata silap,,
sebenarnya.. 
jika anda ska bwk laju, 
langkah yg paling bijak utk jimatkan minyak adalah dengan memasang air-con dan tutup tingkap.
 Bila tingkap buka, 
kereta anda akan jadi kurang aerodynamic 
& ia akan membantutkan sedikit pecutan kereta.


Kajian juga menunjukkan penggunaan Air-con 
ketika memandu laju menggunakan 
lebih sedikit minyak berbanding
 ketika memandu perlahan.
so, klw nk bwk laju 2.. bkk ekon.. klw mmg nk bwk plhan..
gear 2 ja sntiasa.. leh la bkk tingkap.. kui3




4) Jangan Gunakan Gear Neutral Ketika Turun Bukit.


haa.. yg ni nur xpernah buat..
tp ade jgk org buat..
mereka fikir 
gear neutral lagi jimatkan minyak.. 
salah tu..
sebab kebanyakan kereta terkini dilengkapi dengan 
Deceleration Fuel Cut-off 
yang dikawal oleh komputer.

Apabila anda turun bukit tanpa meneutralkan gear
 dan anda tidak memijak pedal minyak, 
alat yang ‘menyuntik’ minyak tersebut ke dalam enjin
 akan tertutup sendiri. 
tetapi tayar masih lagi berjalan 
dan tiada penggunaan minyak semasa keadaan tersebut.

Lagipun, xyah la neutralkan gear..

BAHAYA!!!



5) Bijak Dalam Penggunaan Gear.

haa.. ni memang nur bijak.. (perasan la plak..hehe)
Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. 
klw kita nk bwk laju tp guna gear rendah.. 
akn menyebabkan pembaziran petrol
sebab tekanan terhadap enjin menjadi terlalu tinggi. 
Gunakan mod `ekonomi’ jika kereta (kalau ada laa).. hihi.

selain itu, 
memandu dgn laju pada gear rndah jgk 

Pboleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45 peratus dari yang sepatutnya.
haaa.. banyak kn kita rugi..
sbb 2, 
guna kenderaan bertransmisi manual,
 membolehkan anda menjimatkan minyak.


6) Tayar Diisi Dengan Tekanan Angin Yang Betul.

angin2 ni nur lemah sikit..
hehe
tapi sbenarnya tkanan angin yg x ikut spesifikasi
bleh mnyebabkan pnggunaan minyak mningkat 5 peratus

Carta berat dan tekanan angin selalunya ada ja dipaparkan
 di tempat isi angin 2//
 di mana-mana stesen minyak.

lagi satu..
jgn biarkan tayar 2 kurang angin..
bla kurang kereta yang dipandu akn lebih berat
menyebabkan penambahan penggunaan minyak
sehingga 35 peratus.

check dan tetapk tekanan tayar
ekurang-kurangnya sebulan sekali ye.. hihi


7) Memandu Dengan Kelajuan Yang Sesuai.

Sikap dan cara pemanduan  banyak pengaruh penggunaan petrol kereta
xyah lah gopoh sangat..
& mmbuat ssuatu scara mngejut...
contohnya..
ketika menuju ke plaza tol atau membelok di selekoh tajam,
jgn sesekali tukar gear (contoh: gear 5) terus ke gear rendah..
& brek secara mndadak..

manusia pon xleh cepat terkejut, nnty skit jntung.. 
errr.. ade kaitan ek.. hihi




8) Kurangkan Berat/Bebanan Kereta.

yang overweight 2,
jgn terasa ek..
xde kne mngena pon..
setiap kereta ada kadar bebanan yang sesuai..
so, bwk brg yg perlu jer..

INGAT!!

kereta kite bukan stor..
lalalala~~

Perhatikan dalam but kereta anda, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2 peratus.


9) Kurangkan Kelajuan.

haa,,
sbenarnya byk faedah bwk perlahan ni,,
bukan saja2 ja suruh memandu scara berhemah..
lagi perlahan kita drive.. lagi jimat minyak kita guna tw..
polis pon xingin nk saman.. hihi
Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j)
meningkatkan penggunaan minyak.
 Secara perbandingan,
 pada kelajuan 100 km/j,
penggunaan minyak bertambah 10 peratus,
105 km/j (15 peratus)
dan 110 km/j (25 peratus).


10) Matikan Saja Enjin Kereta Jika Menunggu.

Jika kereta tidak bergerak,
matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang.
Menunggu suami, isteri atau kawan
 yang singgah di kedai runcit untuk membeli barangan
 kadang kala boleh menjadi terlalu lama.

ataupun..
turun jer la skali..
hehe...


haa..
senang jer kn nk jimat minyak,,
so, pilihan d tangan masing2..
klw nak jimat.. buat la cara nk jimat..

kalau xnak pun terpulang..

cumanya..
"pembaziran 2 amalan syaitan"

SELAMAT BERAMAL
wassalam...
=)





Segmen: My Blog Simple And Awesome



Assalamualaikum & selamat pagi semua!!!
hehe
msa tgh berblogging td.. tb2 ternampak.. 

 "Segmen: My Blog Simple And Awesome"



tb2 terasa nk join lak.. 
gpun syarat dy xde la susa cgt pon..

jom la kita join.. 
xrugi..
saje suke2..
support sahabat2 blog..
hehe

nak tw syarat2 dy??

boleh bca di SINI

hehe

haa...
da baca da??
senang jer kn.?
 ^_^

Monday, October 8, 2012

Jom Tambah Ilmu: Mudahnya Menjemput Rezeki..



Assalamualaikum... 
ape khabar org di sane..??
org di sini sihat2 aje...
hihi

mcm mna hati anda hr ini??
klw sedang resah gelisah..
atau tidak tenang..
same2 kita istighfar ea...=)

mlm ni mood nur agak kurang baik ckt..
so, dlm proses nk cari mood blik ni..
nur nk share tentang 1 buku ni..
nur tolong kawan Nur..
jual sebuah buku..

haa..
spe pnh baca buku ni~~~

kalau nak oder kat nur pon bleh... tggalkan mesej ye..=)

angkat tgn cepattt...
(waa.. ramainye yg dah baca,,, hehe)
ok, yg belum bca 2,. jomla bca buku ni...

serius nur cakap buku ni sangat best..

buku ni mendedahkan cara-cara menjemput rezeki dengan mudah..
sebenarnya sng jer nk jmput rezeki ni...
haa..
 BAHASA yang mudah dan santai
yang digunakan oleh Ustaz Fathuri ini
sangat menarik..

dalam buku ni jgk ade 'peristiwa mendapat rezeki'
 daripada  Maha Pemberi Rezeki 
dengan mekanisme yang tertentu 
yang dikongsi oleh penulis 

nak tau rahsianya!!
bleh oder dari Nur ye...
kalau semenanjung rm18 je...
sabah/sarawak = rm20..

hantar alamat dan no tel 
ke emel 
zetypanda91@gmail.com



xrugi kalau kita keluarkan duit utk ilmu kn..
=)