Thursday, December 29, 2011

xleh on9 n blogging..=(



 besa la nk stat kuliah...
 ngeee///
tata 

Tuesday, December 27, 2011

Nur = Guru Tusyen??

hmmm....
pejam celik.. pejam celik...
da tinggal seminggu je lagi cuti...
walaupun banyak peristiwa yang berlaku sepanjang cuti nie...
banyak benda yang nur dapat buat tau...
 masa awal2 cuti dulu...

mak nur ade cter sal anak jiran ramai yang lemah Matematik..
xtau la mcm mn boleh timbul nk jadi guru tusyen Math n Add Math lak,,,
hehe...
yang lawak nye,, nur bukannya kos math pun..

memang la nur minat math..
tp ingat senang ke nk study balik...
bukan ingat sangat..
2 tahun da tinggal... 
banyak makan semut...
hehehe 



agak susah la jugak nk ajar...
tapi dengan gigihnya..
nur usaha jugak... kononnya je la...'
ada jugak yang nur baca xpaham2 jugak,,
nseb la adek form 5,,
bleh la jugak nak 'ask'2..
ngee~~~

masa 1st day tu ada 3org (form4)...
minggu lps 2 + lagi 4 orang,,,(form 1,2,3)
 nur buat dua sesi...
pagi n petang...
(9-11pg / 3-5ptg)

 fuh...
penat la jgk ngajar... 
2 baru ngajar tusyen...
belum jadi cikgu betul lagi tu,..

syukur la 'anak2 didik' nur phm pa yg nur ajaq...
hehe...

sekurang2nya nur dpt rasa jadi cikgu sblm jd ckgu btl2 kn...

~~~~so, kepada bakal2 guru di luar sane.. jangan cpt bputus asa... (ade kaitan ke)..
br2 ni kn ade dlm berita yg prestasi BM, B.Iban, B.Cina n Pend Islam MENURUN...
so, peranan kita lah untuk meningkatkan semula prestasi 2..
emm.. mungkin ade jugak yg cakap,,, " alaa... kalau dorang xnk blaja... xley watpa jgk..."
sbnrnya.. ada byk teknik n strategi mcm mna nk tarik minat mereka kan? ntahla... 
nur pn xbrani nk celoteh pnjang2..
~hari yang mendatang semakin mencabar~
kdg2 bla fikir2.. 
byk banyak perkara yang perlu disiapkan...
nur sndiri pn blum cukup bekalan untuk membentuk modal insan..



mak aiiiii ..
pnjang nye nur tulis,,,
xsedar lak...'
 pape pn same2 kita bersiap sedia menghadapi hari yang mendatang...

^,^ 



Monday, December 26, 2011

... rindunyer tganu....

tbe2 jer tringat ganu.. xtaw la npe,,
hehe..
borin da dk rumah kot...
~ngeeee





Friday, December 23, 2011

Assalamualaikum..

waa.. serius lma btl nur xjenguk blog ney... huhu.. ntah tetiba rasa rndu sgt nk mnulis wlwpn exam esok... emm,, kwn2 sume da mndy blom ni?? haa.. nk tw npe nur tny sal mndy x?? haa.. meh kte baca dlu..
sbnarnye nur kgsi satu cter yg nur dgr dr ceramah Ustaz Kazim Alias.. btl ke x ejaan ni,, sal perempuan yg tdur pas asr,,,



 emm.. ustaz ckp... prmpuan yg tdur slps asr ni akn ada 5 biji lebam..
lebam 2 adlh.... dsbbkan//////////


GIGITAN JIN...  

errr...
btul ker ney???

haa.. klw xcye cba try...
ps azan asr jer... tido... ps2, cri knta pmbesar... mcm skema la plak,,,
tgk lbam 2...



bak kta Ustaz slalu nyer ade d paha...
memg tdur ptg xelok pn sbnrnyer...
bleh mewarisi gila...
hm,, mmg la.. nur pn pnh gk TERtido ps asr...
tp x gla pn..
yg dmksdkn d cni ialah bla kerap cgt tdo ps asar 2.. haa...
nur tido xsngaja... hehe 
xcaya try la amalkan.... ehhhhhh jgn!!! 

xyah la tdo...
kn Rasulullah ajr kte zikir-zikir wktu petang 2...
byk fadhilatnye...

rugi klw kte xamalkan,,,

klw nak tido jgk.....


mlm pn bley,,, kn3x;;;??



haa.. 
meh nur nk cter kelebihan bca mathurat ni...
(Al-Mathurat= zikir yg diamlkan oleh Rasulullah,,,) 






Al-Mathurat 
adalah himpunan zikir dan doa yang disusun oleh Imam Hassan al-Banna. Beliau menyusun drpd banyak hadis Rasulullah S.A.W. di dalam kitab-kitab sunan yang diamalkan oleh Rasulullah dan kelebihan-kelebihan beramal dengannya lalu menjadikannya bacaan seragam untuk jemaah Ikhwan Muslimin. Rasulullah sentiasa berzikir & berdoa t'utama waktu pagi dan petang. 


1)terpelihara drpd gangguan syaitan dri pagi smpai ptg & dri ptg smpai pagi.

haa,,  mksdnya.. 
klw kta bca pg.. kta akn tpellihara dr gangguan syaitan smpai ke ptg..
lw bc ptg.. dplihra smpai esok pgnya lak..
n klw la kta amlkan pg ptg,,, so, kta akn sntiasa dpelihara...
btl x??
 

2) terpelihara drpd bahaya & perkara yg tak diingini.

emm,, bak kata pepatah--> malang tidak berbau kn?
so, bla kta bc.. dengan izin Allah... kta trpelihara dr perkara yg diingini,, 

3) segera mdapat apa yg dicita2nya.

haa... ni yg bes..
smua org ada cta2 kn?
nur pn ada cta2 nur jgk..
n msty kta hrp ia akn trcapai ,...
btl x??
tp... kna istiqamah tw,..
hehe~~~~ 

 

4) dapat pahala spt membaca 1/2 Al-Quran.

haa... pnh ke ampa bca 1/2 Quran dlm shari.. ??
ada yg pnh n ada yg x kn..?
haa...
bla kta amalkan MATHURAT nie...
free jer dpt pahala...
tp... bkn mksdnyer AlQuran 2 xprlu bc da... ok?
jgn tggal AlQuran lak .

 

5) keperluan dicukupkan oleh Allah

jgn tersilap utk tntukan yg mna kperluan n yg mna kemahuan...
kemhuan kta 2 kdg2 pngaruh dr syaitan jer...
penah dgr lagu pokok x??
haa.. dlm lgu 2.. ada lirik dy cm ni...
"terlalu mahu dan mahu terlupa apa yg perlu, terlalu byk alsannya..."

haa... msty ada yg tgh terngiang2 lagu 2 kn?? hik3...
nmpk x? lirik 2.. 
dy kta kita ni trlalu iktkan kemhuan shgga kdg2 kprluan kta abaikan,,
so... be careful ok??! 
nur pn sme gk,.. tp kdg2 jer ea,,,hehe..  



 6) layak dpt syafaat pd hari Akhirat. 

ha.. ni yg pnting...
bkn smua org lyk mndpt syfaat tw.. haa..


haa... stakat 2 jer yg nur cter.,,
sbnarnyer ade byk lg..
ni sbhgian je..
klw nk tw lg..
bleh search kt abg goggle ok.. hehe

xsusah kn nk dptkn pahala ???
suma ni bgntung pd dri sniri utk tgkatkn amalan...
alaa.. sekejap je nk bc 2... 
ps2, nk g sukan ke,, main bola ke.. nk jln2 ke..
p laa...


opppsss!!!! 
nk blik da ker 2???

kjap laaa,,, xabis ag ni,,,
xnk tw ke np nur tny sal mndy td??
haha
sbnanrnye... (dari ceramah Ustaz Kazim jgk)
 bg prmpuan2 yg mndy tnpa bkemban...
sush nk kwen,,, 


bak kta ustaz jin da jtuh cinta... haa
nur xnk ulas pnjg2.. 
 klw nk tw lbih lnjut
slalu la cri ceramah Ustaz Kazim...
haa...  


errr...... jari nur da bengkok da ni,,,


selamat beramal!...

tata...  
  

Tuesday, December 20, 2011

Tertua di Kem???

Assalamualaikum...
tok!! tok!! tok!!...
ade org x ney...?? hehe
haa.. sbnarnye nur bru blik dar Kem Arus Deras Sedim... di Kulim..


anjuran Rukun Tetangga taman Taman Sutera Jaya  nur...
 best la jgk..
mostly yg g  drjah 5- ting5..
shhhhh....
dorg xtw tw umo nur yg sbenar... 
haha.. 2 yg bes 2...
ade yg smbang hg aku... hmpa kami... 
sje jer nur nk rhsia umo.. sbb bru la nur ley nmpk sikap sbnar diorang...
haa... hari 1st km smpi 2 asar da.. 
pas bhgi kump.. smyg.. then.. aktvti stat mlm..



emm... ktorang dk pndok ni jer... khemah penuh,,, hehe

MALAM PERTAMA...
jgn slah phm na.. hehehe 

NiGht SittIng..
slalunya night sitting ney dy bg kta explore hutan mlm2... 
emm... oleh sbb g kem ngn bdk2.. 
xla rsa tkut ngat..
sok sek sok sek...
smbang xhenti2... hehe...
kbetulan bulan mngambang mlm 2...
cerah je jalan dlm utan pn...

dlm prjlnn km mlm 2...,,,,,,,,


km tjmpa sekumpulan laen yg buat aktvti yg sma jgk..
tp dorg gna jln laen la.. ade la dlm lingkungan 20-an umornye..
nmpknye ade sorg kakak tjatuh,,, kaki dy cramp... 
cian3x.. 

Alhmdulillah,,,
kami smpai ke tmpat kem ngn selamat... 
hehe.. 

esoknya plak.. ade abselling...
ceh... nur byg kan yg mcm dlm TV 2...
kna trun dinding yg ade batu2..
rupa2nya.....
trun curam bukit 2 jer...
agk mncabar la bg bdk2 yg laen sbb curam...
klw nur... emmmm.... bleh laaa... hik3..
so, xheran la nur jd sukarela nk wt dlu.. bangga ckt  


curam ker nie????


kui3..=p

ps2, ktorg g jungle trekking...
tp x 'jungle' cgt pn.. sbb byk lalu jln tar..
mula xnk bwk kamera,,, tp jurulatih (abg e) 2 ckp... 
"hampa xbwk, nnti hmpa mnyesal bru tw!" 
plik gk.. mnysal np lak.. emm bwk jer laa.... 
pnt2 da jln.. ktorg rht,,, kt air terjun,,
cntik sgtt,,, 
ooo... memg btl pn ckp abg E 2 ckp...
nseb baek la bwk kamera...

Subhanallah... ciptaan Allah,,, 
sgt cntik... 





da puas mndy...tggu pa lg... blik kem laa...

mkn2.... smyg.... n smbung xtviti blik..
yg pliknya.. jurulatih 2 ckp... pkai bju g air trjun td blik..n kain pnutup mata,,,

adush2,.,, cm tw jer nk wtpa ney,,,,
haaa...
xsuka3!!!..
 btw,, nk join kn.. ikt jer laa.. haha...
nur pn xper la... jln tutup mata,,,


masuk dlm air...



n then...................................








kna golek2 dlm selut!!!! arghhh,,,
jln 2 xpe ag.. wlwpn kasut lekat2,,, 
ni kna mniarap lak... alaa....
absla... xckup 1 bdn, dorg lak tlg sapukn kt muka...


  


Sunday, December 18, 2011

mood: xder mood



hehe..
leh lak tajuk dy  mcm 2 ek..
 xde la..
nur nk je update slalu blog ney...
tp nur xreti nk buang bintang2 kt cursor 2... 
mengganggu tw x..
nk klik tmpat laen... dpt bintang2 2 lak..
haa... =(...
ade spe ley bntu nur mcm mne nk buang????
mcm2 cara da nur wt...
x hilang2 jgk...

='( 

Saturday, August 13, 2011

"Abang, Tunggu Mak di Syurga Ya.."


 x sedar tba2 pipi basah bla bca cter ni... sgt tersentuh...=(... jom bca...




Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?
Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.
Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.
 26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.
13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"
Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"
Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?
Mak jawab, "Balai bomba!"
Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.
Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.
Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"
Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.
"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.
Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi. 
Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!
27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.
"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.
5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.
"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.
7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.
8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.
Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."
Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.
9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.
Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.
Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.
"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"
Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.
"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.
"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.
Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.
Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!" 
Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.
"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.
"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.
"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."
Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...
Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.
 Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"
Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.
Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).
Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.
Sebuah kisah benar menyayat hati yang melambangkan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.



http://www.iluvislam.com/keluarga/ibu-bapa/3387-qabang-tunggu-mak-di-syurga- 

Friday, August 12, 2011

Berkat di sebalik membaca Bismillah.



"Ada seorang perempuan tua yang taatberagama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakankewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membacaBismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakansesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah.

Suaminya tidak suka dengan sikapisterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambilmengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T.supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata :"Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmuitu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikanwang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini."Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di sampingitu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengansenyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit kedalam perigi di belakang rumahnya.



Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata,"Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untukdisimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dandiikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpanduit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim."Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikanbeg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segalaperbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakanperintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakansesuatu kerja."

p/s : Mulakanlah setiap Pekerjaan Kita Dengan mmbca basmalah.. InsyaALLAH mndapat keberktan Allah lgi2 Di bulan Ramadhan yng Berkat ini...

Tuesday, August 9, 2011

~terguris~

ahhh..,
parut yg kian hilang berdarh kembali...
ntah mngapa embun pg itu sntiasa ingin mmbasahi bumi..
wlwpn ia thu matahari akn hadir pd keesokannya..
ak bingung...
meneliti ruang2 waktu yg berlalu...
tiada yg mngerti..
ak sedar kekurangan diri sbg seorg hmba..
yg sgt2 lemah.,..
tetapi diri ini sntiasa ingin membongkak diri...
menunjuk kekuatan jiwa...

jauh dr sudut aty,,,
terdapat sembilu yg sgt dlm..
sukar utk d hilangkan...
namun ia dilitupi dgn pertahanan aty,, yg kian rapuh...
sdang ak mncari cinta Illahi... 
msing2 ingin mnunjuk kehebatan diri..
tnpa mngira situasi aty,,,

ingin ak gapai bintang d langit,,,
memenuhi kehendak manusia istimewa dlm hidupku...
yg ingin melihat ak smpai ke destinasi...
namun.... 
kekuatan yg d bna blm ckup kuat utkku smpai ke arah itu..
mutiara kecil kejatuhan dlm kesunyian.. 
menghapus debu2 udara...
pohon nan hijau kehilangan fungsinya sbg penenang...
kaki ini ingin berlari sajauh yg mungkin..
namun kesabaran hati menahan...
memotivasikan supaya meneruskan perjuangan...
kekalahan bkn jln terakhir bgku..
ibarat kupu2 bertebangan...
mencari bunga utk dihinggap..
dr hari ke hari...
tnpa jemu....
 yg ak definisikn dgn hidupku...
perjalanan ini perlu arh tuju...
agr bisa melalui jln yg berliku...
pengorbanan itu menyakitkan,,,,
membuatkan aty tersiksa jka terpksa..
perlukn kesepaduan yg jitu...
 kulihat semut2 berlari2 ank mncari rzeki...
awn2 berarak mengikut angin...
kereta bergerak mengikut arahan pmndu... 
masing2 dgn hal msg2..
tnpa mghiraukan kemaslahatan sekeliling... 
senja telah merangkak mendaki gunung malam yg pekat dgn kegelapan
tetapi diri ini masih menghitug stiap manik kecewa yg tergntung d lher ini... 
 ksombonganmu bkn mnjadi mslh utma bgku...
namun,'
terkilan aty dtg menyapa tnpa diduga...
bkn ingin mnunjuk keegoan diri...
tp ingin mnjaga keharmonian yg trsedia..
aty ini memaksaku utk mncari jwpn..
apakah salahku???


-dedicated 2 -> ***** **** 



Monday, August 8, 2011

alamak!! terlupa pulak,, hehe

Assalamualaikum 
haiii readers semua...
lama jgk kte xbersua kn,, 
 sihat x??
hmm.. mstila sihat kn.. bln posa ni.. hehe.. 






 haa.. mcm mna puasa?? pnuh x? jgn ponteng na.. hik3...

emm,, sbut sal posa nie... 


nur nk cter something ni...

bley la d amk pngjaran..


hari tu...........
.1st puasa la ni...
awl lg mse 2..
lbey kurang kol4 pg mcm 2 laa.. 
semangat gler la bgn pg 2.. 
nk sahur sma2 ngn kwn2..
biase la excited nk posa 1st day kn...  
mcm2 ada pg 2.. 
kwn dpn blik pny mknn... kwn tpi pn ada mknn...  


  

ps2, nur jalani laa kehidupan seperti biase...
g kuliah... wt discussion... 
lps zohor 2... nur g bsuh bju....

mcm korea x?? heeh 


tiba2....



agk2 npe???
ce teka... hehe..=) 



nur tringat yg nur xniat posa  pn td...
huk3...
sdey la.. sia2 jer.. 
truk tol nur ni kn... 

try tny pndpat kwn..
antara jawapn yg nur dpt:
1) alaa... kn da sahur td.. da terlintas di aty la 2 memg nk posa... sah jer posa hg..
2) ehh2,,, mne ade sah pose ko 2.. klw ko igt sblm zohor td xpe la,,, sempat la nk niat... 

nur pn dlm dilema... tp xpe je klw nur nk gnti pn..
cma.. nur nk 1 jwpn kepastian..



adkah puasa nur di kira sah atw x... 

esoknya..
nur pn search la internet.....





jeng3x...



haa.. ni yg bes nk kgsi ni.. hehe
menurut kefahaman nur la kn...
 (berdsarkan apa yg nur bca..)

sbnrnye ada byk pndpt,,,
tp nur fokuskn pada pndapat Imam Syafie dlu ye...

menurut Imam Syafie..

niat bagi puasa yang wajib adalah HARUS dilakukan pd waktu mlm
 haa.. tw x, pa yg puasa wajib 2????

puasa wajib 2 termasuklah puasa  Ramadhan n puasa yang sifatnya menjadi tanggungan seperti qada’, nazar, kafarat .... dll

niat bagi puasa yang sunat lak
ley dilakukan sejak malam hari sampai sebelum tergelincirnya matahari. 

 Nabi saw. suatu hari bersabda pada ‘Aisyah: ‘Apakah kamu mempunyai makanan?’. 
Jawab ‘Aisyah: ‘Tidak’.
lalu Nabi sabda: ‘Kalau begitu aku puasa’.
 ‘Aisyah mengisahkan bahwa Nabi pada hari yang lain berkata kepadanya:
‘Adakah sesuatu yang boleh dimakan?’. 
Jawab ‘Aisyah: ‘Ada’.
Lantas Nabi berkata: ‘Kalau begitu saya tak berpuasa, meskipun saya telah berniat puasa:


haa,,, phm x??
mksd nye.. klw kte posa sunat 2,, ley la klw nk bka posa bla pn..
klw niat lak.. ley je bla2.. slagi kta xmkn apa2 sejak awl pg 2...

tp berbeza ngn puasa wajib lak...
posa ni xley bka posa suka aty jer tw,,
igt 2,, haa,,, 


yg 2 mzhab syafie...
klw mzhb lain 2,, ade yg ckp kes nur ni sah... 
sbbnye nur da terlintas d aty nk posa..

sbbnye dorg ni berpegang dgn hadis yg bermaksud
"sesungguhnya setiap amalan 2 disertakn dgn niat.." 







emm,,, setakat 2 dlu la cter nur...
da nk asr da nie...
selamat menjalani ibadah puasa ...
jgn jd mcm nur lak.. hehe 

semoga Ramadhan kali ini lbih baik dr sblmnya,,,
insyaAllah... sma2 kta doakn ea... 

~RAMADHAN BULAN BERKAT, TAQWA DIPERTINGKAT~ 
http://pondokhabib.wordpress.com/2010/08/11/wajibnya-niat-puasa-ramadhan-pandangan-4-madzab/ 

Friday, July 29, 2011

Petua Mencuci Hati



Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – cubalah!!

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Mengingati mati – Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)

14. Berkawan dengan ulama'.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi.)

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut dan lain-lain.)

Wednesday, June 15, 2011

~~Kawan saya vs Jiran saya?????




Assalamualaikum....
emm lamanya x tgk blog ney... da berhabuk da ni haa...
actually nur x bpe cht 2 3 hari ni...
so, xde mud nk bc blog.. juz bkk FB.. 2 pn kejap je laa..hehe




haa,, cter sal FB ney.. nur nk kongsi sikit,.


nur ada add kwn kpd kwn nur.. sje je add,,, nk knl.. perempuan laa


nama dia Aina Ayuni.. so, km kwn laa... rpt la jgk...
dy pggil nur kak nur sbb dy muda setahun dr nur...
slepas 2 thn km knl dlm FB (xpenah jmp pn)...

satu hari.. sblm nk tgk Nora Elena..



nur online FB jap.. sje je.. 
nur chat la ngn dy .. tb2 nur nmpk kt profil dy 'from Sg Petani'.. (sblm ni dy private)
so, ape lg.. nur pn tny.... 
dk sg petani area mn????
dy jwb blkg IPSAH (sebuah Institut Pend Guru d sg petani)
nur pn cpt2 tgk nma penuh dy...
Aina Ayuni bt Abdul Rahman.....
lps 2.. Nur gelak smpi mngalir air mata ney...
haa
ptt la mcm penah tgk jer muka dy ney...

agk2 npe??
rupanya, dy jiran Nur...




ayh nur kwn rpt ngn ayh dy..
hahaha
bla dpt tw km jiran 2,..
gelak je laa,,,





nur cter kt family nur...

suma ckp...
ape laa jiran sendiri pn xknl...

nur ney jnis xkluar rumah cgt... anak dara la katakan


so, xbpe knl la jrn2..
yg dkt2 knl laa... yg jauh,, emm klw dy femes ru knl... hik3..

kebetulan plak,,, aina pn xkluar umah jgk... mn la nk knl...
ngn mak ayah dy knl laa...
hehe

kesimpulannyer..






cri seniri la ye.. hehe..
daaa...