Tuesday, May 31, 2011

I'm lovin it! =)

emm... puas gler dpt jejak kaki kt umh ney... sori la xsmpat nk update slalu.. hehe
adk nur yg eman 2 berkhatan... haa.. so, tgjwb nur la nk take cere of him..
yg jlesnya 2.. mgarah org kalah anak raja..
akk dy yg baik aty laa,, yg jd mgse... ngeee... perasan lak..

td ru pas makan mempelam.. emm sdp!!
utk pngetahuan readers skalian.. nur ni ska mkn buah... haa.... pa2 ja buah...
exspecially, PISANG paling suka..... mempelam... durian... epal... etc... hehe




byk khasiat buah ni tw x.. n dlm cuti nie,, nur dlm proses menguruskan badan...
ehhh.. silap2!! ringankan berat badan... haa...
 da start da nie... hik3 tgk la sem baru ney... Nur berwajah baru,,, huk3

tp kan.. Nur ska sgt mkn coklat... org ckp mkn coklat ney menggemukkan...
eee... grm tol org yg kuarkn statement 2..
tw x,, coklat ney pn da kebaikan dy tw... byk lg dr kburukan,,,
jgn tgk bruk jer,,, n org ckp ley gmok 2... bkn laa,,,
memg la bley gmok klw xkwl mkn,, mkn pa2 pn ley gmok klw x d kwl kn,., 
(marah la kononnyer ney) hehe



meh kte tgk advantage n disadvantage coklat..
huhu

Coklat mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang.
Coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.

Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari.

Selain daripada itu, coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi. 


haa... igt 2,, COKlat bkn penyebab UTAMA kerosakan gigi....
org tua dlu2 jer xnk kasi bdk2 mkn byk cgt.. gula2...
coklat 2 kn manis.. xelok utk ksihatan... haaa....


Coklat adalah bebas daripada kolesteol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah
.
Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan.


tgkk.. sbb 2 nur ska mkn time exam... 
(aceece,, pdhl b4 ney xtw pn)




 Kajian oleh Holland's National Institute of Public Health and Environment mendapati coklat mengandungi 4 kali lebih antioxidants (catechins) berbanding teh hijau, yang mampu mencegah kanser dan sakit jantung. Antioxidants juga mencegah proses penuaan (aging) yang disebabkan oleh free radicals [Fakta: 100mg teh mengandungi 13.9 milligrams catechins; 100mg 'dark chocolate' mengandungi 53.5 milligrams of catechins].


Coklat mengandungi endorphins, yang mampu mengatasi sakit kronik, di samping bertindak sebagai penenang fikiran.



Mengandungi Oleic Acid dan Stearic Acid, yang terbukti mampu mencegah penyakit berkaitan jantung.
sma mcm kt atas td...


Mengandungi phenolen yang mampu mengurangkan peluang untuk mendapat penyakit jantung.


Mengandungi Seratonin, sejenis neurotransmitter dan bertindak sebagai penenang (anti-depressant) - pernah dengar "makanlah coklat jika kamu dalam keadaan marah"?



ptt laaaa,,,,
nur klw stress jer mst mkn coklat...
so, klw nmpk nur mkn coklat byk2 2.. fhm2 la ye.. i'm not in a gud mood...
sbb pa?? sbb nur asa tenang jer bla mkn coklat...
hlg abis smua mslh... siyes!
klw xcyer tny kwn2 nur,,, Nur memg ska mkn coklat! hehe



Mengandungi phenylethylamine, peningkat mood.



* Satu kajian menunjukkan coklat bukan penyebab UTAMA punca keroakan gigi. Ini kerana coklat mengandungi mentega koko yang sebenarnya menyaluti gigi si pemakannya (ketika makan coklat tersebut), dan bakteria tidak boleh hidup dalam kondisi yang sedemikian. Tambahan, koko itu sendiri merupakan agent antibakteria







tp... ade kburukan jgk tw,,, nk tw x????


haa... 



Mengandungi kalori dan kandungan gula yang tinggi, saturated fat (sama ada dari tenusu, atau dari mentega koko), caffein (namun pada dos yang sangat rendah).

Segelas minuman coklat panas sebelum makan akan mengurangkan selera makan anda (terutama buat 
mereka yang sedang menaikkan berat badan).




Mereka yang mempunyai migraine mungkin mengalami pening kepala jika mengambil coklat, terutama secara berlebihan.


Coklat, terutamanya dark chocolate, merbahaya kepada binatang peliharaan, kerana mengandungi theobromine. Sekiranya kucing kesayangan anda tertelan seketul coklat, bawalah dia berjumpa dengan doktor haiwan dengan kadar segera



yang penting amalkan penjagaan ggi yg sihat ye,,, gosok gg sblm tidur,,, haaa...
sekadar peringatan je... =)


Saturday, May 28, 2011

Hadis Rasulullah ada bermaksud:
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. 
Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar,
 maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil"




Bertepatan dengan Hadis d atas.. 
Licik btul Yahudi memperdayakan Umat ISlam..
nk tw x ape yg nk Nur mksdukn ney??



Jom kta tgk...


Hati Ayam


Nampak sedap kn Hati ayam 2???...
 Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Kepekatan toksin yang paling tinggi adalah di hati ayam. 






ni kopi lak...
sedap nie klw minum ptg2....
tp..
org slalu ckp kopi 2 xelok minum...
cepat lupa laa apa la...
btl ker suma 2???



Kopi


Kita diajar dalam sains pn kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.





Mc Donald

Yang ni mst rmy suka kn??? of course la... sdp knn... huhu
Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. 




Coca Cola


Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.






Soya...


errr.. nie yg nur risw nie,,, Soya nie favourite Nur,,,=(...  
lps ney xnk minum da soya....

ara kafir agen dajjal ni mngatakan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), 

namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan
selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas. 


haaaaa....
yg nie kn ade...
HPA..
xyah nk ragu2 ag dah..
confirm halal!...




*Jalan-Jalan*

Semalam da antarkan ekin blik.. hari ni antar yana lak... muka ni da jd ala2 driver daa...
xpe laa.. amk feelin' org blik pn da ckup...


haa.. lbey kurang cmni la keta Nur 2,, hehe.. caye x???

ps antar yana 2, km g smyg d Masjid kt Batu Buruk

yang menarik time 2, ade seorang muallaf nk bg kuliah mgrb.. km smpat dgr ckt2 jer...
nk dgr lg tp km ada prncangan lain.. hehe...
sebenarnya km rncang nk g Pameran Tamadun ISlam

best cgt kt c2... byk benda yg dpt..
yg plg sronok 2 sbb ley amk gmbr.. nur ney pntang klw bab2 bgambar ney.. ngee..

haa,,, ney pintu nk masuk dy...
kna bayar tw!
dewasa: rm10
2 jer hrga yg Nur pasti... hehe..
ni  Alat Sukat Hujan masa dulu2... (",)
(sori xtake note zmn spe)

ni  pn Alat Sukat Hujan masa dulu2... (",)
(sori xtake note zmn spe)




tw x, nie digunakan utk  twu kdudukan matahari..(",)
nmpk x tiang kuning 2??
haa.. yg 2 la kta gnakan utk tntukan arah kiblat..
menarik kn??


byk gmbar Tokoh-Tokoh Islam kt cni...
muka dpa lak dkt2 sma ja...
huhu



haa.. dlm ni la kami tgk tayangan astronomi...
mcm btl2 dk kt ats angkasa 2.....
hehe
Artifak


bawah ney lak Al-Quran tulisan tangan






err... tw x ni ape??? mcm kacip sirih kn???
nie namanya Kacip Hukum
ia dgunakan utk mghukum...
2 yg tertulis kt situ la..
ntah mcm mn mereka hukum xtw la...
seram kn?? 


Baju Perang Zaman..... errrrrr....
 terlupa nk catit byk cgt bju perang kt c2,, hehe




Alat Untuk Membuat Minyak Wangi


Pedang yang digunakan pada zaman perang dahulu.. oleh tokoh2 Islam....



Zaman Amru Ali






Kotak Watikah Dari Kerajaan Riau Lingga




haaa... Sekali tengok kt bwh nie mcm alat pmbedahan kn??
bkn laa... nie sbenarnyer Alat tulis!!!







Zaman Othmaniyah...




Suasana Di luar Pameran...






emm,,, yg ni jer laa gmbar yg leh Nur upload... byk cgt daa.. hehe
mcm bes kn??? eh.. memang bes pon... jom la p ramai2,,,
ade mase lagi ney...
lokasi d Taman Awam Batu Buruk
25 Mei-13 Jun 2011...
dy ade 3 episod klw x silap...
episod kedua dkt kota Bharu nnt...

haa.. agk berbaloi jgk la byr RM10...
byk pngetahuan baru dpt kt dlm 2...
 hehe...
Sekurang-kurangnye masa ksong nie tluang jgk dgn aktiviti yg bfaedah....
thanx 2 my friends...
=)


Istikharah Cinta

Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa

Sebut namaMU terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku 
Memohon petunjukMu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata

Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu


Di istikharah cinta..


~Sigma~


Thursday, May 26, 2011

Babi Dalam Daging Lembu?????

emm,,
time ni la yg paling free n syok nk bermanja ngn blog blik... smenjak exam final yg bru selesai semalam..
alhamdulillah.. selesai perjuangan yg lepas.. dan bersedia utk perjuangan yg seterusnya plak...
ma'a taufik wa najah
semoga nur, dia n semua para sahabat yg lain beroleh kejayaan yg cemerlang...
ameen...
Pagi ni sunyi jer.. suma pakat kemas2 barang nk balik...  muka pun ceria2 ja... 
tp nur balik lambat sikit.. kena tunggu program kt sini selesai dulu orang rajin la katakan.. hehe
sebenarnya.. pagi ni bkn nur nk cter sal orang balik kampung.. or kemas beg,,
tp psl "mereka" yang xpernah jemu mencari jalan untuk hancurkan umat Islam
td nur ade terbaca artikel tentang babi= lembu
cuba tgk gambar kt bawah nie...


cuba bandingkan antara kiri dan kanan daging di atas.. sama kan???

rasenyer depa nie dah salah gunakan kepakaran yang ada.. tp ape dorang kisah kn?? asl dapat untung...
 Negara China yang terkenal sebagai pakar dalam hal penciptaan barang tiruan skali lagi telah keluarkn 1 inovatif iaitu menghasilkan DAGING LEMBU & DAGING BABI...
bkn 2 sj.. ada jgk dorg wt ekstrak dging lembu... ekstrak ni dgunakn utk mnukarkn dging ayam kpd lembu..
 (baru jer nur mkn RFC smlm... exam da abis kn )
pelik kn??sesedap ayam  2 wtpa la susah nk tukar2 lak...
pakar kn tp disabalik kehebatan mereka 2 da jgk kesan smpingannya... nk tw x???
doktor tlh mngesahkan yg ia boleh sbbkn 
keracunan jgka pnjg, kecacatan dan kanser

sesungguhnya Allah lebih hebat dari semua kepakaran dpa 2.. 


n.. x mustahil 1 hari nnt ianya akn msuk dlm negara kita jgk...

Nauzubillah...
skg ni  cop halal pn da tiruan.. klw kta x pertahankan Agama kita.. spa lg kn???
bg sp2 yg ska mkn byk 2... termasuk la nur.. hati- hati la yer... slalu la amk amk brt psl pkmbngan semasa nie..
 walau sebesar zarah sekalipn mknn yang kta mkn akn jd drh dging kta... errr...
mcm baru2 ni kes telur tiruan 2...  xbyk beza pn kn telur asli n tiruan???
tgk la betapa halusnya mereka 'mencucuk' kita tnpa kta sedari...
sma2 la kta doa agr dilindungi dr suma 2..
Wallahua'lam...

SUMBER: 
http://myhalal.blogspot.com/2011/05/babi-dalam-daging-lembu.html   utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FnYuh+%28Halal%29


Tuesday, May 24, 2011

::: Ku Mohon Kekuatan :::

Entah mengapa pada  malam yang hening ini..

Hatiku bergelora..

Mengenang liku-liku yang pernah aku lalui...

Ya Allah...

Aku sangat merinduinya....

Jadikan rinduku ini tidak melebihi rinduku padaMu...

Ya Allah...

Tika saat ini...

Aku sangat menyayanginya...

Jadikan perasaan sayangku padanya tidak melebihi sayangku padaMu,,,

Ya Allah...

Aku masih menyintainya...

Wujudkan cinta ini berlandaskan syariat dan di bawah redhaMu,,

Ya ALLAH...
Kau peliharalah dirinya dari sebarang kecelakaan dan mala petaka...
Kau berikanlah kejayaan kepadanya di dunia dan akhirat...
Kau tunjukilah padanya jalan yang benar yang lurus supaya dia tidak terpesong dari jalanMU, 
Kurniakan kepadanya kejayaan yang cemerlang di dunia dan akhirat

Ya ALLAH...
Berikanlah kekuatan kepadanya untuk menghadapi segala dugaanMU..
Berikanlah kesenangna kepadanya dalam segala perkara samada di dunia mahupun akhirat...
Hidayahkan dia sifat-sifat yang solah supaya dia dapat mendorongku...


Ya ALLAH...
hanya kepadaMU aku memohon petunjuk...
juga kepadaMU aku memohon pertolongan...
Kabulkanlah doaku ini...


AMEEN.....


"KEBENARAN ITU MEMANG PAHIT, DUSTA ITU MANIS"
sekali KEBENARAN itu diluahkan pasti ada yang TERLUKA...


~hasyati~

Saturday, May 14, 2011

Aiman pakai beg perempuan g sekolah???

entah knapa rni ase sedih.. rindu sgt kt rumah... nk balik.. 
tigat kt MA... ABAH... YAH... AIMAN...
(tulis besar2 nie sbb terlalu rindu sgt kt dorang)

ape yg dorg wt skrg ek... 
kol td..
ckp ngn telefon..
mn penah puas...

ma cter...
Aiman slalu hlangkan wallet dy...
ps2, ma pn malas nk bli baru da,,
ma bg beg duit wana merah...
yg dpt free bla g kdai emas 2,,
hehe
besa laa,,, bdk2 pn ade gk ase malu,,
ade ker ptt dy sbg lelaki bwk beg cm 2,,
wana merah lak 2,,

so,
sebagai langkah penyelesaian...
aiman pn amik la pen...

dy tulis...

ARSENAL...
BOLA>>>
 nak buktikan yang beg duit 2 kepunyaan lelaki aiman
haha,,
terhibur la jgk...

trubat jgk rindu..
walaupun ckp skejap jer...

ps2, ckp ngn aiman lak..
tb2 ase nk maen2 kn dy,,,
hik3

hello.. hai aiman....

ehh,, sapa nie??!! 
(garangnya!)

ni Natasya.. satu kelas dgn AIman,,,

sapa ni? xknai

(sombong jgk adkku ney,, hehe)

alaa,,, xkn xknai kot,, natasya.. yg comei 2...

ish, xknai la.. haaa,,
kak wanis kn??

alamak terkantoi
eh2,, mcm mn aiman tw ney,,

tw la dgq sora 2,,,
akak, t bli kt aiman baju
 bola tw..
yg ada tulis arsenal..

knp nk arsenal??

sbb aiman dah ada United kingdom dua,,
arsenal baru ada 1,,
xadil la baju 2,,
arsenal pn KENA ADE 2 jgk....


(dy igt kakak dy nie cop duit kot,, ^_^)
tp kt Tganu xde Arsenal.. sje tpu
hehe

klw mcm 2 bli baju Mlaysia je laa,,,

Malaysia pn xde,,
kilang baju tutup,,,

ok2,,
klau kilang baju tutup...
apa kata akk bli kasut bola ja..
bkn mhl pn,,



$%#@*&$#^@$%
errr,,,

Sunday, May 8, 2011

Takutnyerrrr,,,,,,,,,,,

mlm ni merupakan malam yg sgt mnyeramkan bgku.. huh.. 

mcm nie....
mlm ni aku igt nk study kt bilik ekin ja..
tgh2 study,, asa mngantok cgt....
set la jam.. 30 min,, tido kejaplah..
mcm bes je katil rumet ekin ney... hehe

bese la..
bla da tido.. mst mimpi..
cube teka.??? mimpi ape,,,
memg merapu gler r mmpi 2,,,

nk dipendekken cerita.. mimpi...

time 2, ade jamuan makan..
mknn suma dibawa oleh sebuah van,,,
da selesai bwk kuar mknn dr van 2...
ak dipertanggung jawab utk menutup smua pintu2 van yg telah dibuka..
dahla gelap time 2... seram gler r..
ak pn tnpa memndang kiri dan kanan,,
pegila tutup ..
tb2,,
ade sorg pmpuan nie lalu..
mcm bru blik pejabat je...
tgur ak,,,
"sedapnyer makan"
ak diam jer..
dalm ati ak : "dy nie knl pn x,, tgur2 lak" 
smbil2 2 tgh bzikir,
sbb tkut cgt.. hehe
ps da tutup smua,,,
ak nk g blik tmpat org tgh mkn2 td..
kt rumah jer,,
msa jln 2,, xbrani nk toleh blkg,,
tp aty ak tgerak nk tgk jgk kt blkg,,
tgk2....
.
.
.
.
.
jeng3!!
.
.
.
.

pmpuan yg tgur ak td.. 
dtg nk xcekik ak..
ak nk jerit,,
tp xkuar suara,,,
ak pksa jgk nk jerit...
las2,, 
ade org dtg...
knp nie? knp nie?
tp ak stil jerit jgk..
rupanya,
ak ngigau...
yg tny ak knp 2...
ekin yg kejutkan ak...
haha..

malu sgt2 kt ekin time 2,,
ekin gelak jer..
dy tgh bergayut time 2,,
tkejut dy dgr ak ngigau,
ps2, ak tny ekin,, pa yg ak ckp lg time ngigau 2...

kata dy yg sempat dipetik
" muke ko seram gler.. kuat gler ko jerit,,
ak nk kjut pn xberani...
ak bkk lmpu dlu.."

emm.. lbih kurg mcm 2 laa... hik2

tp merapu gler kn cter mmpi ak 2,,,
alaaa,,, da nma pn mmpi.,,

mcm karangan BM ms skul rendah dlu pn ade..

time sek dlu,,
buat karangan sal cerita seram dlm rumah usang,,
tb2 rumah 2 bergerak..
pdhl bkn rumah 2 gerak..
mak yg kjutkan sruh pegi sekolah...
hehe
tringat lak zaman skul...
kecik ag kn...
sekarang da dewasa

kesimpulannya kt cni...
klw nk tido...
basuh kaki 2 dlu.,,
baca doa...
klw bleh berwdhuk la...
bca ayt kursi..
smoga kita sentiasa terlindung dr gangguan iblis laknatullah
 huhu