Thursday, June 2, 2011

Ramainyer Orang Kawen,,, (",)







waaa.. rmainyer org kawen spnjg  cuti ney... nur ble lg???
haa... nnti laa,,, kmpul duit dlu,,, blaja pn xabis lg kn,,, ngee~~~

btw, nur nk amk ksmpatan ney nk ucapkan SELAMAT PEBGANTIN BARU>>> buat KAK JANNAH..
hri ni knduri Kak Jannah (My senior)..
but,, sori ye akak,,
nur xdpt dtg.. xde org kt rumah nk jga adk... 


Firman Allah S.W.T.
"Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui."
(Yaasin: 36)

Mengapa Berkahwin
haa.. knp kena kawen????
Manusia akan menghadapi berbagai kepincangan sekiranya pergaulan lelaki dan wanita tidak diatur dan disusun mengikut peraturan tertentu. Tujuan perkahwinan ialah menyusun pergaulan antara lelaki dan wanita supaya dapat mewujudkan suasana kasih sayang yang memperindahkan kehidupan. dengan berkawahwin dpt menjaga ikhtilat antara lelaki dan perempuan bkn mahram.




Dalam menyusun keluarga yang tenteram dan sejahtera, Islam berpandu kepada dua prinsip.
1. Didikan yang mengukuhkan kesedaran beragama (di dalamnya disuburkan perasaan taat kepada Allah, tidak menganiaya sesama manusia, belas kasihan, bertimbang rasa dan lain-lain)


2. Undang-undang dan peraturan yang menentukan kewajipan, hubungan antara suami isteri, kewaiipan terhadap anak-anak, nafkah, peraturan jika berlaku perselisihan dan penceraian dan sebagainya.  





~sekadar perkongsian utk manfaat bersama~~

8 comments:

Eza Zularyeza said...

seronok tgk kwn2 kawen.jodoh sndr tak tau bila tiba..lmbat2 pn tape laa..hehe

♥ nana i am ♥ said...

insyaAllah sampai masa turn nur pulak ye :) amin~

zety_panda said...

Eza Zularyeza, xpe.. jodoh d tgn Tuhan kn... hehe

Nana i am, insyaAllah... aminn... =)hehe..

NUR AIN AZMAN said...

jodoh semua d tgn Allah.
molek bile solat, jgn lupa brdoa mohon padaNYA moga jodoh kite tu boleh membimbing kite,yg soleh,pndai hormat i/b, dll.

:)

zety_panda said...

insyaAllah... tQ nur aina azman...=)

NUR AIN AZMAN said...

same2 :)

nur ain azman not nur aina azman :P

::AkU wAnItA BiAsA:: said...

tol...sronok sgt ngok org kwen...sronok ngok plamin cantek2...sarung cncin...mkn2...hee..p nk kwen...tgjwb 2 kne pk ugak kn...bkn ny nkwen stakat sehari dua je..tp smpai ke akhr hyat..so...brusaha tuk mematangkan dri dl...heee
hurm..t nur kwen...jgn lpe jmput aien...heee...;)

lilypelangi said...

insyaALlah , nanti smpai la jodoh akk ;)