Saturday, August 13, 2011

"Abang, Tunggu Mak di Syurga Ya.."


 x sedar tba2 pipi basah bla bca cter ni... sgt tersentuh...=(... jom bca...




Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?
Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.
Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.
 26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.
13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"
Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"
Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?
Mak jawab, "Balai bomba!"
Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.
Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.
Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"
Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.
"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.
Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi. 
Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!
27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.
"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.
5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.
"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.
7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.
8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.
Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."
Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.
9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.
Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.
Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.
"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"
Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.
"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.
"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.
Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.
Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!" 
Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.
"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.
"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.
"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."
Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...
Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.
 Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"
Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.
Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).
Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.
Sebuah kisah benar menyayat hati yang melambangkan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.



http://www.iluvislam.com/keluarga/ibu-bapa/3387-qabang-tunggu-mak-di-syurga- 

Friday, August 12, 2011

Berkat di sebalik membaca Bismillah.



"Ada seorang perempuan tua yang taatberagama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakankewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membacaBismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakansesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah.

Suaminya tidak suka dengan sikapisterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambilmengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T.supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata :"Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmuitu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikanwang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini."Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di sampingitu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengansenyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit kedalam perigi di belakang rumahnya.



Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata,"Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untukdisimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dandiikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpanduit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim."Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikanbeg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segalaperbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakanperintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakansesuatu kerja."

p/s : Mulakanlah setiap Pekerjaan Kita Dengan mmbca basmalah.. InsyaALLAH mndapat keberktan Allah lgi2 Di bulan Ramadhan yng Berkat ini...

Tuesday, August 9, 2011

~terguris~

ahhh..,
parut yg kian hilang berdarh kembali...
ntah mngapa embun pg itu sntiasa ingin mmbasahi bumi..
wlwpn ia thu matahari akn hadir pd keesokannya..
ak bingung...
meneliti ruang2 waktu yg berlalu...
tiada yg mngerti..
ak sedar kekurangan diri sbg seorg hmba..
yg sgt2 lemah.,..
tetapi diri ini sntiasa ingin membongkak diri...
menunjuk kekuatan jiwa...

jauh dr sudut aty,,,
terdapat sembilu yg sgt dlm..
sukar utk d hilangkan...
namun ia dilitupi dgn pertahanan aty,, yg kian rapuh...
sdang ak mncari cinta Illahi... 
msing2 ingin mnunjuk kehebatan diri..
tnpa mngira situasi aty,,,

ingin ak gapai bintang d langit,,,
memenuhi kehendak manusia istimewa dlm hidupku...
yg ingin melihat ak smpai ke destinasi...
namun.... 
kekuatan yg d bna blm ckup kuat utkku smpai ke arah itu..
mutiara kecil kejatuhan dlm kesunyian.. 
menghapus debu2 udara...
pohon nan hijau kehilangan fungsinya sbg penenang...
kaki ini ingin berlari sajauh yg mungkin..
namun kesabaran hati menahan...
memotivasikan supaya meneruskan perjuangan...
kekalahan bkn jln terakhir bgku..
ibarat kupu2 bertebangan...
mencari bunga utk dihinggap..
dr hari ke hari...
tnpa jemu....
 yg ak definisikn dgn hidupku...
perjalanan ini perlu arh tuju...
agr bisa melalui jln yg berliku...
pengorbanan itu menyakitkan,,,,
membuatkan aty tersiksa jka terpksa..
perlukn kesepaduan yg jitu...
 kulihat semut2 berlari2 ank mncari rzeki...
awn2 berarak mengikut angin...
kereta bergerak mengikut arahan pmndu... 
masing2 dgn hal msg2..
tnpa mghiraukan kemaslahatan sekeliling... 
senja telah merangkak mendaki gunung malam yg pekat dgn kegelapan
tetapi diri ini masih menghitug stiap manik kecewa yg tergntung d lher ini... 
 ksombonganmu bkn mnjadi mslh utma bgku...
namun,'
terkilan aty dtg menyapa tnpa diduga...
bkn ingin mnunjuk keegoan diri...
tp ingin mnjaga keharmonian yg trsedia..
aty ini memaksaku utk mncari jwpn..
apakah salahku???


-dedicated 2 -> ***** **** 



Monday, August 8, 2011

alamak!! terlupa pulak,, hehe

Assalamualaikum 
haiii readers semua...
lama jgk kte xbersua kn,, 
 sihat x??
hmm.. mstila sihat kn.. bln posa ni.. hehe.. 






 haa.. mcm mna puasa?? pnuh x? jgn ponteng na.. hik3...

emm,, sbut sal posa nie... 


nur nk cter something ni...

bley la d amk pngjaran..


hari tu...........
.1st puasa la ni...
awl lg mse 2..
lbey kurang kol4 pg mcm 2 laa.. 
semangat gler la bgn pg 2.. 
nk sahur sma2 ngn kwn2..
biase la excited nk posa 1st day kn...  
mcm2 ada pg 2.. 
kwn dpn blik pny mknn... kwn tpi pn ada mknn...  


  

ps2, nur jalani laa kehidupan seperti biase...
g kuliah... wt discussion... 
lps zohor 2... nur g bsuh bju....

mcm korea x?? heeh 


tiba2....



agk2 npe???
ce teka... hehe..=) 



nur tringat yg nur xniat posa  pn td...
huk3...
sdey la.. sia2 jer.. 
truk tol nur ni kn... 

try tny pndpat kwn..
antara jawapn yg nur dpt:
1) alaa... kn da sahur td.. da terlintas di aty la 2 memg nk posa... sah jer posa hg..
2) ehh2,,, mne ade sah pose ko 2.. klw ko igt sblm zohor td xpe la,,, sempat la nk niat... 

nur pn dlm dilema... tp xpe je klw nur nk gnti pn..
cma.. nur nk 1 jwpn kepastian..



adkah puasa nur di kira sah atw x... 

esoknya..
nur pn search la internet.....





jeng3x...



haa.. ni yg bes nk kgsi ni.. hehe
menurut kefahaman nur la kn...
 (berdsarkan apa yg nur bca..)

sbnrnye ada byk pndpt,,,
tp nur fokuskn pada pndapat Imam Syafie dlu ye...

menurut Imam Syafie..

niat bagi puasa yang wajib adalah HARUS dilakukan pd waktu mlm
 haa.. tw x, pa yg puasa wajib 2????

puasa wajib 2 termasuklah puasa  Ramadhan n puasa yang sifatnya menjadi tanggungan seperti qada’, nazar, kafarat .... dll

niat bagi puasa yang sunat lak
ley dilakukan sejak malam hari sampai sebelum tergelincirnya matahari. 

 Nabi saw. suatu hari bersabda pada ‘Aisyah: ‘Apakah kamu mempunyai makanan?’. 
Jawab ‘Aisyah: ‘Tidak’.
lalu Nabi sabda: ‘Kalau begitu aku puasa’.
 ‘Aisyah mengisahkan bahwa Nabi pada hari yang lain berkata kepadanya:
‘Adakah sesuatu yang boleh dimakan?’. 
Jawab ‘Aisyah: ‘Ada’.
Lantas Nabi berkata: ‘Kalau begitu saya tak berpuasa, meskipun saya telah berniat puasa:


haa,,, phm x??
mksd nye.. klw kte posa sunat 2,, ley la klw nk bka posa bla pn..
klw niat lak.. ley je bla2.. slagi kta xmkn apa2 sejak awl pg 2...

tp berbeza ngn puasa wajib lak...
posa ni xley bka posa suka aty jer tw,,
igt 2,, haa,,, 


yg 2 mzhab syafie...
klw mzhb lain 2,, ade yg ckp kes nur ni sah... 
sbbnye nur da terlintas d aty nk posa..

sbbnye dorg ni berpegang dgn hadis yg bermaksud
"sesungguhnya setiap amalan 2 disertakn dgn niat.." 







emm,,, setakat 2 dlu la cter nur...
da nk asr da nie...
selamat menjalani ibadah puasa ...
jgn jd mcm nur lak.. hehe 

semoga Ramadhan kali ini lbih baik dr sblmnya,,,
insyaAllah... sma2 kta doakn ea... 

~RAMADHAN BULAN BERKAT, TAQWA DIPERTINGKAT~ 
http://pondokhabib.wordpress.com/2010/08/11/wajibnya-niat-puasa-ramadhan-pandangan-4-madzab/