Tuesday, October 16, 2012

BAGAIMANA NAK JIMAtKAN MINYAK KENDERAAN??

Assalamualaikum..

Hari ni nur nk share mcm mna nk jimatkn minyak knderaan..

khas buat pemilik2 knderaan..
haa...

jom baca,,, >>>


1) Jangan Berhenti Secara Tiba-Tiba

Jangan berhenti secara tiba-tiba 
sebab tenaga yang digunakan untuk memberhentikan kereta secara tiba-tiba
 lagi lebih banyak berbanding kalau kita berhenti secara perlahan2 dan tenang. 

klau smpai dekat tarffic light 2, 
rilex je..
 bila da bertukar kuning,  
perlahankan kenderaan 
smbil melepaskan minyak pelan2.. 
sebelum tekan brek.
nak wat pa kalut2 kn.. hihi.. 
ni x.. 
nmpk lampu kuning jer pecut..
last2 xsempat..
pas tu..
brek mngejut.. haha
(err.. mcm biasa wt je/) hihi


 2) Elakkan menaikkan kelajuan dengan terlalu perlahan.

Kajian menunjukkan penggunaan minyak 
lebih tinggi apabila mencapai kelajuan 50 batu/jam dalam masa 30 saat 
berbanding 15 saat.
 Mungkin ada antara kita berfikir 
menggunakan gear rendah akan menjimatkan minyak,
 btul jgk 2.. 
tp bla ia da capai had kelajuan pada gear tersebut, 
penggunaan minyak akan bertambah.





3) Tutup Tingkap dan Gunakan Pendingin Hawa (Air-Con).

haa.. ni yang nur slalu buat..
igtkan bila da tutup ekon bleh jimat minyak
ternyata silap,,
sebenarnya.. 
jika anda ska bwk laju, 
langkah yg paling bijak utk jimatkan minyak adalah dengan memasang air-con dan tutup tingkap.
 Bila tingkap buka, 
kereta anda akan jadi kurang aerodynamic 
& ia akan membantutkan sedikit pecutan kereta.


Kajian juga menunjukkan penggunaan Air-con 
ketika memandu laju menggunakan 
lebih sedikit minyak berbanding
 ketika memandu perlahan.
so, klw nk bwk laju 2.. bkk ekon.. klw mmg nk bwk plhan..
gear 2 ja sntiasa.. leh la bkk tingkap.. kui3




4) Jangan Gunakan Gear Neutral Ketika Turun Bukit.


haa.. yg ni nur xpernah buat..
tp ade jgk org buat..
mereka fikir 
gear neutral lagi jimatkan minyak.. 
salah tu..
sebab kebanyakan kereta terkini dilengkapi dengan 
Deceleration Fuel Cut-off 
yang dikawal oleh komputer.

Apabila anda turun bukit tanpa meneutralkan gear
 dan anda tidak memijak pedal minyak, 
alat yang ‘menyuntik’ minyak tersebut ke dalam enjin
 akan tertutup sendiri. 
tetapi tayar masih lagi berjalan 
dan tiada penggunaan minyak semasa keadaan tersebut.

Lagipun, xyah la neutralkan gear..

BAHAYA!!!



5) Bijak Dalam Penggunaan Gear.

haa.. ni memang nur bijak.. (perasan la plak..hehe)
Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. 
klw kita nk bwk laju tp guna gear rendah.. 
akn menyebabkan pembaziran petrol
sebab tekanan terhadap enjin menjadi terlalu tinggi. 
Gunakan mod `ekonomi’ jika kereta (kalau ada laa).. hihi.

selain itu, 
memandu dgn laju pada gear rndah jgk 

Pboleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45 peratus dari yang sepatutnya.
haaa.. banyak kn kita rugi..
sbb 2, 
guna kenderaan bertransmisi manual,
 membolehkan anda menjimatkan minyak.


6) Tayar Diisi Dengan Tekanan Angin Yang Betul.

angin2 ni nur lemah sikit..
hehe
tapi sbenarnya tkanan angin yg x ikut spesifikasi
bleh mnyebabkan pnggunaan minyak mningkat 5 peratus

Carta berat dan tekanan angin selalunya ada ja dipaparkan
 di tempat isi angin 2//
 di mana-mana stesen minyak.

lagi satu..
jgn biarkan tayar 2 kurang angin..
bla kurang kereta yang dipandu akn lebih berat
menyebabkan penambahan penggunaan minyak
sehingga 35 peratus.

check dan tetapk tekanan tayar
ekurang-kurangnya sebulan sekali ye.. hihi


7) Memandu Dengan Kelajuan Yang Sesuai.

Sikap dan cara pemanduan  banyak pengaruh penggunaan petrol kereta
xyah lah gopoh sangat..
& mmbuat ssuatu scara mngejut...
contohnya..
ketika menuju ke plaza tol atau membelok di selekoh tajam,
jgn sesekali tukar gear (contoh: gear 5) terus ke gear rendah..
& brek secara mndadak..

manusia pon xleh cepat terkejut, nnty skit jntung.. 
errr.. ade kaitan ek.. hihi




8) Kurangkan Berat/Bebanan Kereta.

yang overweight 2,
jgn terasa ek..
xde kne mngena pon..
setiap kereta ada kadar bebanan yang sesuai..
so, bwk brg yg perlu jer..

INGAT!!

kereta kite bukan stor..
lalalala~~

Perhatikan dalam but kereta anda, mungkin ada banyak barang yang tidak sepatutnya berada dalam but tetapi dibawa ke sana ke mari. Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2 peratus.


9) Kurangkan Kelajuan.

haa,,
sbenarnya byk faedah bwk perlahan ni,,
bukan saja2 ja suruh memandu scara berhemah..
lagi perlahan kita drive.. lagi jimat minyak kita guna tw..
polis pon xingin nk saman.. hihi
Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j)
meningkatkan penggunaan minyak.
 Secara perbandingan,
 pada kelajuan 100 km/j,
penggunaan minyak bertambah 10 peratus,
105 km/j (15 peratus)
dan 110 km/j (25 peratus).


10) Matikan Saja Enjin Kereta Jika Menunggu.

Jika kereta tidak bergerak,
matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang.
Menunggu suami, isteri atau kawan
 yang singgah di kedai runcit untuk membeli barangan
 kadang kala boleh menjadi terlalu lama.

ataupun..
turun jer la skali..
hehe...


haa..
senang jer kn nk jimat minyak,,
so, pilihan d tangan masing2..
klw nak jimat.. buat la cara nk jimat..

kalau xnak pun terpulang..

cumanya..
"pembaziran 2 amalan syaitan"

SELAMAT BERAMAL
wassalam...
=)





Segmen: My Blog Simple And Awesome



Assalamualaikum & selamat pagi semua!!!
hehe
msa tgh berblogging td.. tb2 ternampak.. 

 "Segmen: My Blog Simple And Awesome"



tb2 terasa nk join lak.. 
gpun syarat dy xde la susa cgt pon..

jom la kita join.. 
xrugi..
saje suke2..
support sahabat2 blog..
hehe

nak tw syarat2 dy??

boleh bca di SINI

hehe

haa...
da baca da??
senang jer kn.?
 ^_^

Monday, October 8, 2012

Jom Tambah Ilmu: Mudahnya Menjemput Rezeki..



Assalamualaikum... 
ape khabar org di sane..??
org di sini sihat2 aje...
hihi

mcm mna hati anda hr ini??
klw sedang resah gelisah..
atau tidak tenang..
same2 kita istighfar ea...=)

mlm ni mood nur agak kurang baik ckt..
so, dlm proses nk cari mood blik ni..
nur nk share tentang 1 buku ni..
nur tolong kawan Nur..
jual sebuah buku..

haa..
spe pnh baca buku ni~~~

kalau nak oder kat nur pon bleh... tggalkan mesej ye..=)

angkat tgn cepattt...
(waa.. ramainye yg dah baca,,, hehe)
ok, yg belum bca 2,. jomla bca buku ni...

serius nur cakap buku ni sangat best..

buku ni mendedahkan cara-cara menjemput rezeki dengan mudah..
sebenarnya sng jer nk jmput rezeki ni...
haa..
 BAHASA yang mudah dan santai
yang digunakan oleh Ustaz Fathuri ini
sangat menarik..

dalam buku ni jgk ade 'peristiwa mendapat rezeki'
 daripada  Maha Pemberi Rezeki 
dengan mekanisme yang tertentu 
yang dikongsi oleh penulis 

nak tau rahsianya!!
bleh oder dari Nur ye...
kalau semenanjung rm18 je...
sabah/sarawak = rm20..

hantar alamat dan no tel 
ke emel 
zetypanda91@gmail.com



xrugi kalau kita keluarkan duit utk ilmu kn..
=)


Thursday, July 12, 2012

Persediaan Menghadapi Hari Esok..

Adakah esok suatu kenangan terindah @ mimpi ngeri yang menakutkan..??
gelora aty kian memuncak..
berdebar pantas menghitung hari..
Masih ada waktu untuk memanjat doa untuk Illahi..
agar dihadiahkan kekuatan pada hr lahirku..
Mutiara suci yanag kian lebat gugur..
Memaksa aku berperang dengan perasaan sendiri..
Pengorabanan ini benar2 menyakitkan..
Disaat hati benar2 mnyayangi..
Kesetiaan.. Kesabaran.. penantian..
betul2 memerlukan doa yang berterusan dan bersungguh2..
tepat jam 8 pagi.. aty terasa gundah gelisah..
Kerana menggambarkan tragedi yang bakal berlaku.. pd hri esok..
kekadang terdetik secuit penyesalan dalam aty..
Merasai kesilapan dalam membuat keputusan..
Lantas kutanam semula keikhlasan..
Menyemai benih ketabahan..
Agar bisa mencantas debu2 penyesalan itu..
ESOK... jasad ini bakal dewasa... 

Friday, July 6, 2012

~nothing to say~

salam...
lama betul kn.. nur xjenguk blog ni.. 
memang lama sangat2...
hihi..
mesty semua rindu nur.. btul x?
huk3..
alhamdulillah.. nur dikurniakan nikmat sihat dan waktu untuk 
menconteng lagi dinding blog ini...

dalam hidup ini.. terlalu banyak cabaran dan dugaan..
ujian yang melanda diri merupakan tarbiyah Allah untuk kita 
menjadi lebih baik
ehh... skema lak ayat.. hik3.. (tp sekali sekala xsalah kan);p

tahu x??
beberapa hari yang lalu nur ditimpa suatu masalah yang sangat sukar
sehinggakan nur buat keputusan di luar jangkaan akal...
Alhamdulillah,, kawan2 di sekeliling nur sentiasa memberi semangat dan nasihat
nur bersyukur ada kawan macam mereka..

hari 2.. nur terasa berat dan ingin berlari dari masalah...
tapi sebenarnya..
semakin jauh kita melarikan diri..
semakin sulit masalah itu akan terjadi..
nur cuba nak jadi kuat..
namun kekuatan itu tidak mampu menampung air mata yang ingin mengalir..
nur cuba berlagak seperti biasa..
namun riak muka ini tidak mampu menutup keresahan di hati..

di saat tiada siapa yang memahami diri,,
nur berlari jauh.. 
walaupun ada sedikit kegetaran di hati..
nur memohon kepada Tuhan agar ditunjukkan kebenaran yang sebenar..
dalam perjalanan itu,, nur sedar..
ujian ini benar2 membuat nur menjadi dewasa..
membuat nur bertambah matang...
hanya nur yang perasan hakikat perubahan itu..

oleh itu, nur bersyukur dengan ujian yang Allah berikan..

"Allah tidak akan membebani seseorang hambaNya melainkan dengan kemampuan hamba itu"


Saturday, May 19, 2012

saje2

assalamualaikum...
hai hai hai dan hai...
haa.. msty smua org rindu nur skrg ni kn?? (perasan lak)
em.. memg lma cgt xjenguk ... besa la line kt kampus ni ade smthing wrong...
hehe
last but least ,, nur skrg ni tgh exam...
jgn lupe doakn kejayaan bersama... (,")
2 je dulu.. 
sekadar perkhabaran dari perantauan... 
tata~~~ 

Monday, March 5, 2012

Terlupa Makan~

Assalamualaikum...
haa.. sume sihat ker??
sejuk2 ni msty ramai yang berselimut kn/.. 
hehe.. 

emmm...
macam pelik jer tajuk entry kali ni...
lupa makan??

pernah x korang lupa makan dalam satu hari tu??


haa..
tanggal 1 Mac yang lalu...
 bersamaan hari khamis...

hari 2 ade 1 kelas jer..
pukul 7.45-9.45...

ntah la... slalunya abs jer kelas, nur kuar lambat,,
kemas2 barang... sembang2...
tapi hari 2, nur antara orang awal jugakla yang keluar kelas awal...
keluar jer, terus balik bilik,,,
 (padahal lepas kelas ade miting kelas...-nur xtw pn)

hari 2, nur xtw la knp..
x rasa ngantuk ..
xras letih pun...

nur baca buku "Kamal Attartuk Penegak Agenda Yahudi"

tapi baca 2 sampai tengah hari je,,

pas2 , xingat da nur wtpa...

malam 2, nur online,,,serius xleh tidur langsung ...
pusing kiri, pusing kanan memang xleh tido..

pukul 3, nur bukak fb..

kebetulan time 2, ade kawan nur chat...
dia tanya sal makan,...

masa 2 la,,
nur teringat yang nur xmakan sikit pun walaupun setitik air hari 2...

mak aii...

takut jugak 2...
nur pikir macam2..
buang tabiat ker nur ni,..,
ye laaa... sedangkan orang yang berpuasa siang hari pun ade jgk terasa lapar...
ni plak nur yang xde niat langsung nak berpuasa...


sbb, nur langsung xrasa dahaga or lapar,,,
nur ni kategori yang suka makan jgkla..
bagus jgk kalau hari2 rasa macam 2...
boleh la cepat kurus sikit,,,

tapi kalau 3,4 hari, Innalillah la jawabnye,..
hehe..

so, nur pun try2 la searh apa2 yang berkaitan dengan masalah nur ni,,
mane tahu ade penyakit ker...

rupa2nya.....

memang ada laa..
ketaq giler..

naseb baek la esoknya tu nur da rsa blik dahaga or lapar..

kes yang nur baca 2..

tentang seorang gadis , Molly Smith///
selama 15 tahun dia tidak merasa lapar @ dahaga..
Molly Smith dihantar ke hospital 
semasa dia kanak-kanak setelah dia mengalami masalah pada ususnya.
Dia menderita penyakit yang dinamakan intussusception.
Keadaan ini membuat doktor terpaksa membuang organnya, 
dan membuat Molly yang masih kecil pada masa itu tidak mampu untuk mencerna makanan atau minuman.
Kerana itu juga molly terpaksa diberi makan melalui tiub terus ke dalam jantungnya selama 15 tahun selepas itu.
 Selama 15 tahun berikutnya, Molly perlu menyambungkan dirinya ke pada mesin selama 12 jam setiap hari untuk memasukkan nutrisi terus ke dalam darah melalui jantungnya.
Dia melekatkan tabung dengan lubang di dadanya, yang harus ditutupi oleh plester pada siang hari.
Namun begitu, hati Molly rosak teruk kerana mencerna nutrisi kepekatan tinggi yang dimasukkan oleh tabung. 
Keadaan ini membuatkan dia memerlukan transplantasi untuk mengelakkan kematian.
Suatu hari sebelum ulangtahun nya yang ke 16,Molly menjalani transplantasi berbahaya untuk 3 organ selama 12 jam di  Birmingham Children ‘s Hospital .
Transplantasi dilakukan untuk menggantikan hatinya, usus dan pankreas.
Perlahan-lahan ia belajar untuk makan dan minum lagi
  

emm,,,
sdey kan??
nur bersyukur sangat..
nikmat lapar dan dahaga itu masih dikekalkan untuk nur..
Alhamdulillah...

(titik)




Friday, February 24, 2012

Hati Yang Sensitif

assalamualaikum...
entahla mengapa hati ni tergerak untuk mencoret sesuatu..
di atas dinding blog yang agak suram beberapa minggu ini..
hehe..

hari ni.. nur nak berkongsi tentang hati...
semua orang memiliki hati kan??
segumpal darah yang ada dalam tubuh kita..

“Sabda Rasulullah SAW: Sesungguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika dia rosak maka akan rosaklah seluruh tubuhnya, ketahuilah bahawa dialah HATI.”
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]  



"HATI"

senang jer nak sebut ...
hanya menggunakan memerlukan 4 huruf untuk membentuk perkataan hati...
namun, ianya sangat memberikan makna yang mendalam dan terpenting
dalam membentuk peribadi manusia..
xde sapa yang dalam melihat hati masing-masing secara fizikal nya..


  
keadaan hati tu hanya tuan dia dan ALLAH jer yang tahu..
tp.. kadang2 nur sendiri pun xdpt memahami hati nur sendiri...

bukan senang nak jaga hati ney tau.. 

ada yang kotor.. ada yang bersih.. 
ada yang lembut.. ada jugak yang lebih keras dari batu...
Hanya iman dan takwa, jadi perisai utuh agar sekeping hati ini tidak dikotori, tidak dicemari.  

sebut2 psal hati 
nur nak coret sedikit mengenai hati yang sensitif...

err... tau ker sensitif 2 ape??



haa.. nampak x? kalau x nampak boleh zoom ea..
hik3

emm.. bagi diri nur sendiri..
nur seorang yang sangat sensitif...
 memiliki hati yang sangat sensitif mungkin adalah satu kenikmatan 
bagi seseorang yang panas baran @ keras hati....
besa la manusia xpernah cukup dengan apa yang ada,, 

tapi, bagi nur.. susah sangat ada hati yang sangat sensitif,,,

mesti time baca blog ni.. ade yang cakap..
eleh.. dia yang xpandai urus.. sbb 2 la susah. 

hati yang sensitif ni boleh jadi negatif 
boleh jugak jadi positif,,,
mcm magik plak kn.. hehe 


bergantung kepada pemilik aty tersebut...

mungkin kepada sesiapa yang dah lama kenal nur, 
dia dapat memahami nur...
Alhamdulillah...
tapi, bagi yang xpernah pun kenal nur.. 
macam mana????

nur sendiri kadang2 tertekan dilema perasaan..
 ada jugak orang cakap nur xkuat,,,
nur xtabah...
nur jauh dari Tuhan...
nur mengada-ngada...
 nur macam budak2..

dari kecil sehingga sekarang..
nur memang seorang yang sangat2 sensitif,...

tau x...
(rahsia ni tau)hik3..

masa kecik2 dulu...
nur n adik nur makan aiskrim...

masa makan 2 semua orang nak rasa aiskrim yang adik nur makan..
xde pn yang mintak aiskrim nur nak rasa...
n then nur menangis,,, terasa...


hehe,..
lawak kan??
teruk btol sensitif  nur ,,,  
tapi mase 2 tadika...
kecik lagi...

kalau sekarang ni..
orang xmintak nak rasa pn xkisah da,,,
lagi untung..  
kui3 

emm...
bila da hati sensitif ni..
mesti la berkait rapat dengan menangis kan?

mata nur murah sangat dengan air mata...
  n nur xpandai nak marah orang...


so, cara nur nak meluahkan perasaan marah 2 adalah dengan menangis...
pelik kan???
 bila marah.. nur akan cepat balik bilik..
n then nangis puas2...

abis nangis 2, hilangla marah... 
ramai orang xpernah memahami nur...
walaupun mereka tahu nur seorang yang sensitif..

nur xmintak semua ni..
dari dulu hingga sekarang nur sentiasa mencari jalan untuk berubah,,

ingin melakukan perubahan bukanlah sesuatu yang mudah kan...
nur memerlukan masa yang sangat2 panjang...

satu hari nur baca artikel...
cara mengatasi masalah nur ni..
antaranya yang disebut,,
perlulah bersangka baik.. terbuka hati,,,
dan lain2..

banyak benda dalam dunia ni Allah kurnia kan pada kita..
xkiralah ianya buruk atau baik bagi kita...
so, tugas kita adlh mncari jalan untuk mengawalnya...
jika jalan yang ditemui betul..
maka terkawallah ia dengan baik..
tp jika sebaliknya...
diri kita sendiri yang akan rosak..



err.. apa yg nur merepek ni??
emm.. nur cuma nk  bpesan kpd diri nur sndri je..
kawallah emosi sebaik mungkin..
dan guna sebaiknya..
sebab.. kalau salah digunakan..
diri sendiri yang binasa..

ingat tu..

wassalam...

:)





Sesal Mendua-klangit {lirik}

Dulu
Aku pandang diriku
Kekasih yang setia
Tak pernah berdusta

Kini
Aku mulai merasa
Sedap hati mendua
Perlahanku tinggalkan kamu

Tapi
Semakin jauh aku
Semakin aku rindu
Rindukan kamu
Menyesal aku putuskan kamu
Kerna ternyata aku tak mampu
Menahan siksa azab cintamu
Aduh aduh mana tahan batinku

Mungkin
Mungkinkah kita bisa
Perbaiki semua
Kembali bersama

Kerna semakin jauh aku
Semakin aku rindu
Rindukan kamu

Menyesal aku putuskan kamu
Kerna ternyata aku tak mampu
Menahan siksa azab cintamu
Aduh aduh mana tahan batinku

Benar apa kau ucapkan dulu
Takkan mudah ku lepaskan kamu
Menyesal aku curangi kamu
Aduh aduh Tuhan tolong aku

Menyesal aku tinggalkan kamu
Kerna ternyata aku tak mampu
Menahan siksa azab cintamu
Aduh aduh mana tahan batinku

Benar apa kau ucapkan dulu
Takkan mudah ku lepaskan kamu
Menyesal aku curangi kamu
Aduh aduh Tuhan tolong aku

Menyesal aku putuskan kamu
Kerna ternyata aku tak mampu
Menahan siksa azab cintamu
Aduh aduh mana tahan batinku

*saje jer.. tb2 asa nak tulis lagu ni.. hehe

Thursday, January 12, 2012

Suami Yang Baik


Suami yang baik bukanlah suami yang menyerahkan ape adanya pada isterinya...tetapi suami yang baik adalah suami yang 'Halim'....'halim' maknanya ialah "sabar", tidak cepat marah ketika isterinya kurang akal ..
bilakah seorang isteri kurang akal ? yakni ketika isterinya sedang marah...lalu dia bersabar,maka itulah suami yang paling baik...

-Imam Al-Ghazali-

Tuesday, January 3, 2012

"Contest Blog Paling Comel"

Assalamualaikum...
haa..
mcm yg penah nur cter...
tiba2 je nur rase nk join contest2 yg ada ni,
sbb mcm mnarik je..
hehe..

kali ni nur join
"Contest Blog Paling Comel"


contest ni dianjurkan oleh ANIS tw.. 

  syarat2 dia sng je..

1) follow blog ANIS (klik je kt nama 2) hehe..

2) buat entri sal contest ni...  "Contest Blog Paling Comel"

3) tag 2 org blogger laen, n pastikn diorang tahu,,

4) #contest tidak dibatalkan jika kurang dari 5 perserta

5) #melaola.blogspot.com jika url macam ini akan dibatalkan , mesti penuh
  
 banyak hadiah dia..

antaranya;;;

#1st - Maybelline BB CREAM + Purple G-SHOCK(purple)+ Miss Whatever
 pencil box(blue)
 #2nd -  Romp Jacket + Bag 
#3rd - Topap RM5 + Header + Blog Review + Blogskin

#4th - Topap RM3 + Header + Blog Review + Blogskin 

 #5th - Topap RM3 + Blog Review
#6th - Topap RM 3 + Blog Review

#7th - Topap RM 3 + Blog Review
#8th - Topap RM 3 + Blog Review 
#9th - Topap RM 3 + Blog Review 
#10th - Topap RM 3 + Blog Review


haa..
tggu pa lg 2??
jom la join same2..

ok..
nur  tag

Monday, January 2, 2012

Jom Balik Terengganu!!!

dalam beberapa jam lagi..
nur akan bertolak ke terengganu,,,
so,
nur juz minta 
doakan nur selamat sampai ye...
Assalamualaikum...
jumpa lagi



MerAjuk

Assalamualaikum,,,,
haa...
tengok tajuk cm bes je..

emm... sape kt cni yang xpernah merajuk???
mostly pernah kn?
even time kecik2 dlu..
haa..

kta asyik sebut je merajuk..
tp twu x pa mksud nyer??

merajuk ialah 
  •  menunjukkan rasa tidak senang (dng mendiamkan, tidak mau bergaul)
atau 

  •  bersungut-sungut; mengomel: entah apa sebabnya ia
 
hehe...
nur  pn penah mrjuk jgk.. 

emm.. 
nur xtw nk stat citer mcm mn..
tp nk tulis gk.. 


tw x pe punca yg slalunya mnyebabkan seseorang 2 merajuk..??
antaranya....
1) Apa yang diingini tidak dapat...
haa.. ni msty ramai yg prnah alami,,
masa kecik2 dlu, minx mak beli mainan@ coklat..
mak xnk ...pas2 mrajuk...
btol x??
tp nur x..
nur klw gi jln2 msty minx buku,,
komik KAWAN...
sbb dalam 2 ada peraduan mwrna..
n.. ps nur kaler.. nur sruh mksu nur pos kan,,
haa...
bla m.su xpos 2 la nur akan mrjuk..
hehe.. tp kejap je..=)   

2) kurang perhatian..
slalunya, bla seseorang 2 kurang mendapat perhatian..
dia mesti akan mrajuk,,,
slalunya utk pasangan la..
bla da mrajuk...
msty ada yang memujuk kn??
haa,, 
bla ada org pujuk bru dia rsa dri dia wujud...

lg satu,, 
nur slalu tgk klau  sorang budak 2 dpt adk baru...
msty dia rasa diri dia kurang mndapat prhatian..
tol x??
haa..
msti penah ni....
cemburu kt adik,,,
kn3x ?
relax la..
sbnrnya bkn mak kurang bg phatian,,
sbaliknya mak kta sdg berusaha utk membahagikan
kasih dan sayang sama rata untuk semua anak2nya..
kta sebagai ank ni,,
kenalah sntiasa mnghargai jasa mreka...
haa..

hmm,,
drpd post yg singkat sgt3x ni,,
merajuk 2 biarlah berpada2..
tmbah2 bla umur da mningkat dewasa...
 (tp klw dh mnjngkau usia tua,, mrjuk 2 pkara biasa tw)

cba kwl emosi...
haa..
mcmla nur xpenah..
hik3.
n.. 
bg sesiapa yg menghadapi dgn org yg mrajuk
cba hadapi dgn tenang,,
jgn burukkn keadaan..

ade org menyampah dgn org yg suka merajuk kn??
alaa.. xngaku pn nur tw,,,
wlau benci mcm mn pn...
jgnla terlalu mnonjolkn cgt,,
hehe...
 ok laa..
stakat cni dlu...
malam nie nur nak bertolak balik terengganu daa...
doakan keselamatan nur tw..=) 



*p/s : nur pn xpsti nur ni ska mrajuk ke x.. sape yg rapat ngn nur dia twla kot...  
  

Saya nak souvenir dari Indonesia GA


haa...
tgh2 blogwalking td tgk2 ade contest ney..
slalu tgk2 je org join...
kali ni nur lak nk cuba...
mana tawu rezeki nur kn...
haa.. jom laa join ramai2.... 
=) ..

nak taw lebih lanjut...
klik sini ye,,,

Ok,,
kat cni nur nak tag kan sekali kwn nur...

Aien.
join,, jgn x join tw...
hehe 

Sunday, January 1, 2012

Selamat Tahun Baru...=)

Assalamualaikum....
 first of all...
SELAMAT TAHUN BARU
 nur ucapkan buat sapa je yang baca blog nur ni..
pejam-pejam celik ,,
da semakin meningkat pun usia ni...
biasala,
bila da masuk tahun baru ni..
msty ramai tnggu elaun masuk kn,,,(Pelajar IPG)...
ataupun ..
tengah penin fikir nk jimat duit...
sbb terlarii bajet taun lepas...
n..
x dilupakan jgk...
yang ada azam baru kan..
 azam pe tahun ni??

haa..
tema nur tahun nie..'

,
,
,


yang ni....

.


haaa.. nampak tak 2???
"Tingkatkan Motivasi,Redakan Emosi, Mantapkan Prestasi"


pape pn nur xnak hurai pnjang2 sal 2..
pandai2la nak faham mcm mn pn..
hehe



cuma,,
nur ada pesanan,,
buat kwn2 nur yg bljr d IPG...
bla da dpt elaun...
belanja leklok, k,,
utamakan yang perlu dari kemahuan...
nur pn sama jgk 




dan...
bagi adik2  yg nak stat sekolah esok atau lusa atau tulat 2...
mulakan persekolahan 2 dengan cita-cita dan  azam yg tinggi tw...
jgn hampakan harapan ibu dan ayh d rumah...
blaja rajin2... =)
 2 jer dr nur buat kali ni..
mcm pengacara majlis lak...
hehehe