Friday, February 24, 2012

Hati Yang Sensitif

assalamualaikum...
entahla mengapa hati ni tergerak untuk mencoret sesuatu..
di atas dinding blog yang agak suram beberapa minggu ini..
hehe..

hari ni.. nur nak berkongsi tentang hati...
semua orang memiliki hati kan??
segumpal darah yang ada dalam tubuh kita..

“Sabda Rasulullah SAW: Sesungguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika dia rosak maka akan rosaklah seluruh tubuhnya, ketahuilah bahawa dialah HATI.”
[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]  



"HATI"

senang jer nak sebut ...
hanya menggunakan memerlukan 4 huruf untuk membentuk perkataan hati...
namun, ianya sangat memberikan makna yang mendalam dan terpenting
dalam membentuk peribadi manusia..
xde sapa yang dalam melihat hati masing-masing secara fizikal nya..


  
keadaan hati tu hanya tuan dia dan ALLAH jer yang tahu..
tp.. kadang2 nur sendiri pun xdpt memahami hati nur sendiri...

bukan senang nak jaga hati ney tau.. 

ada yang kotor.. ada yang bersih.. 
ada yang lembut.. ada jugak yang lebih keras dari batu...
Hanya iman dan takwa, jadi perisai utuh agar sekeping hati ini tidak dikotori, tidak dicemari.  

sebut2 psal hati 
nur nak coret sedikit mengenai hati yang sensitif...

err... tau ker sensitif 2 ape??



haa.. nampak x? kalau x nampak boleh zoom ea..
hik3

emm.. bagi diri nur sendiri..
nur seorang yang sangat sensitif...
 memiliki hati yang sangat sensitif mungkin adalah satu kenikmatan 
bagi seseorang yang panas baran @ keras hati....
besa la manusia xpernah cukup dengan apa yang ada,, 

tapi, bagi nur.. susah sangat ada hati yang sangat sensitif,,,

mesti time baca blog ni.. ade yang cakap..
eleh.. dia yang xpandai urus.. sbb 2 la susah. 

hati yang sensitif ni boleh jadi negatif 
boleh jugak jadi positif,,,
mcm magik plak kn.. hehe 


bergantung kepada pemilik aty tersebut...

mungkin kepada sesiapa yang dah lama kenal nur, 
dia dapat memahami nur...
Alhamdulillah...
tapi, bagi yang xpernah pun kenal nur.. 
macam mana????

nur sendiri kadang2 tertekan dilema perasaan..
 ada jugak orang cakap nur xkuat,,,
nur xtabah...
nur jauh dari Tuhan...
nur mengada-ngada...
 nur macam budak2..

dari kecil sehingga sekarang..
nur memang seorang yang sangat2 sensitif,...

tau x...
(rahsia ni tau)hik3..

masa kecik2 dulu...
nur n adik nur makan aiskrim...

masa makan 2 semua orang nak rasa aiskrim yang adik nur makan..
xde pn yang mintak aiskrim nur nak rasa...
n then nur menangis,,, terasa...


hehe,..
lawak kan??
teruk btol sensitif  nur ,,,  
tapi mase 2 tadika...
kecik lagi...

kalau sekarang ni..
orang xmintak nak rasa pn xkisah da,,,
lagi untung..  
kui3 

emm...
bila da hati sensitif ni..
mesti la berkait rapat dengan menangis kan?

mata nur murah sangat dengan air mata...
  n nur xpandai nak marah orang...


so, cara nur nak meluahkan perasaan marah 2 adalah dengan menangis...
pelik kan???
 bila marah.. nur akan cepat balik bilik..
n then nangis puas2...

abis nangis 2, hilangla marah... 
ramai orang xpernah memahami nur...
walaupun mereka tahu nur seorang yang sensitif..

nur xmintak semua ni..
dari dulu hingga sekarang nur sentiasa mencari jalan untuk berubah,,

ingin melakukan perubahan bukanlah sesuatu yang mudah kan...
nur memerlukan masa yang sangat2 panjang...

satu hari nur baca artikel...
cara mengatasi masalah nur ni..
antaranya yang disebut,,
perlulah bersangka baik.. terbuka hati,,,
dan lain2..

banyak benda dalam dunia ni Allah kurnia kan pada kita..
xkiralah ianya buruk atau baik bagi kita...
so, tugas kita adlh mncari jalan untuk mengawalnya...
jika jalan yang ditemui betul..
maka terkawallah ia dengan baik..
tp jika sebaliknya...
diri kita sendiri yang akan rosak..



err.. apa yg nur merepek ni??
emm.. nur cuma nk  bpesan kpd diri nur sndri je..
kawallah emosi sebaik mungkin..
dan guna sebaiknya..
sebab.. kalau salah digunakan..
diri sendiri yang binasa..

ingat tu..

wassalam...

:)





No comments: